John Lavery (1856-1941), 'The Artist's Studio: Lady Hazel Lavery with her Daughter Alice and Stepdaughter Eileen', 1910-1913. © National Gallery of Ireland.
John Lavery (1856-1941), 'The Artist's Studio: Lady Hazel Lavery with her Daughter Alice and Stepdaughter Eileen', 1910-1913. © National Gallery of Ireland.Credit

Stiúideo an Ealaíontóra le John Lavery

Bliain
1910-1913
Size
344 x 274 cm
Medium
Ola ar chanbhás
Provenance
Arna cheannach, 1959
Number
NGI.1644

Chuaigh an phéinteáil mhór seo trí go leor leaganacha éagsúla sular shocraigh an t-ealaíontóir ar an gcomhdhéanamh atá le feiceáil anseo. Ag tógáil an t-ábhar dá chlann agus stiúideo féin, tháirg John Lavery allabhair neamhghnách de spás scáthach agus galántacht andúchasach athchuimhnithíoch den tréimhse – na blianta deireanacha roimh bhriseadh amach an Chéad Chogadh Domhanda. Chuir sé isteach gné tráthúil d’ómóis trí stáitsiú a dhéanamh ar an rud ar fad mar athshaothrú de cheann de sárshaothair na healaíne Eorpach – Las Meninas de chuid an t-ealaíontóir Spáinneach Diego Velázquez ó 1656.

Rugadh i mBéal Feirste é, thosaigh Lavery ag cleachtadh mar ealaíontóir portráide agus shocraigh sé síos i Londain, áit a chónaigh agus a oibrigh sé i dteach mór i Kensington. Ba é an áit seo an áit a shocraigh sé a phortráid de na mná ina shaol. Féachann Hazel, bean chéile nua an ealaíontóra, baintreach dathúil Meiriceánach thart ar tríocha bliain níos óige ná é, amach orainn. Rinne Lavery í a phéinteáil go leor amanna, is cáiliúla mar an banlaoch miotaseolaíoch Éireannach Cathleen Ní Houlihan, íomhá a atáirgeadh ar nótaí airgeadra na hÉireann go dtí 1973 agus a d’fhan mar an dobharmharc ar nótaí bainc uile na hÉireann. Tá sí gléasta sa stíl oirthearach rabairneach a bhí faiseanta go maith i 1910. Crochann sé a lámh timpeall ar a hiníon óna pósadh roimhe sin. Is iníon Lavery féin í an bhean óg gléasta i mbán, claonta ar an mórphianó, is ó phósadh roimhe sin í freisin. Sa chúlra tá searbhónta Maracach gléasta go h-andúchasach le sailbhéar torthaí.

Má fhéachann tú i dtreo cúl an phéinteáil, feicfidh tú gur áirigh an t-ealaíontóir é féin freisin mar bhreathnóir. Tá sé frithchaite i scáthán, ag obair, le scuab agus pailéad ina lámh. Tarraingíonn sé seo, an madra curtha isteach sa tulra agus comhdhéanamh iomlán na péinteála ar phortráid cáiliúil Velázquez den Naíon Spáinneach agus a cailíní tí i stiúideo an ealaíontóra. Ach d’fhéadfadh Lavery tar éis a bheith ag tarraingt comparáid eile idir é féin agus Velázquez – bhí an bheirt acu mar phéintéirí de chuid na cúirte ríoga. Ag an am céanna go raibh sé ag obair ar an gcanbhás seo, bhí Lavery ag comhlíonadh portráid ghrúpa comhchosúil den Rí, Bhanríon, Prionsa na Breataine Bige agus Banphrionsa Mary suite i dteach mór eile: Pálás Buckingham.